Cinci arome de PR

1. Brand PR. Conform studiului efectuat de CCRP (Clubul companiilor de relatii publice) si firma de cercetare Daedalus, 65,4% dintre noi se ocupa de aceasta latura a relatiilor publice, adica de activitati de PR care sustin comunicarea unui anumit brand. Insa, din pacate, cea mai mare parte a acestor activitati se rezuma la media relations si la organizarea de evenimente (ca intreaga activitate de PR, din pacate)

2. Corporate PR. Acelasi studiu pune comunicarea corporatista pe primul loc in activitatile de PR din Romania, cu 86,3% din respondenti angajati in mod curent in activitati care au ca scop comunicarea organizationala.

Insa, fara a pretinde ca studiul acesta le-a ratat, mai exista trei tipuri de activitati de PR pe care e bine sa nu le neglijam, cel putin de-acum inainte.

3. PR-ul de industrie – nu ma refer la industria noastra, de comunicare si marketing, ci la domeniul in care isi desfasoara activitatea compania la care lucram sau clientul pentru care lucram. E o activitate care are ca grupuri-tinta principale si industria, si autoritatile, si publicurile desemnate ca tinta pentru activitatile de comunicare ale tuturor companiilor de industrie. In mod ideal, asta presupune asociatii de industrie cu activitate intensa. Insa cred ca la noi activitatea asta cade victima ori a unor interese prea conflictuale,ori a unei lipse generale de interes, si in general se zbate intre aceste doua extreme. Probabil cei care au raspuns la chestionarul CCRP (eu nu m-am numarat printre ei) au trecut aceasta activitate la Corporate PR. Cred ca de aici apar si conflictele.

4. PR-ul personal – Exista tot felul de expresii care iti aduc aminte sa folosesti chiar tu ceea ce ii inveti pe altii (favoritele mele sunt „Eat your own dogfood” si „walk the walk”). Insa nu doar ca exercitiu didactic, ci pentru a te face cunoscut. Cred ca e vital, ca specialist in PR, sa arati ca esti capabil si la nivel personal, nu doar in activitatea pentru o companie sau in cadrul unei agentii. Si, culmea, e si usor masurabila activitatea asta, nu trebuie decat sa mai faci verificari periodice a salariului care ti se ofera acceptand cate un interviu de angajare cand te mai vaneaza cineva 🙂 Glumesc, desigur, cel putin pe jumatate.

In plus, in felul asta le poti arata si jurnalistilor cu care nu ai contact permanent ca exista si alti specialisti in PR decat cei pe care ii cunosc ei, si ca se poate si mai bine decat au avut ei ocazia sa experimenteze. Si ajungem, in felul asta, la o foarte importanta forma de PR:

5. PR pentru PR. Imaginea noastra ca specialisti scartaie, in multe contexte. Pe de o parte, multi jurnalisti au experiente negative cu multi dintre colegii nostri, pe de alta parte, lipsa unei masurari cat mai concrete a rezultatelor activitatilor noastre punctuale (daca activitatea noastra generala e mai greu de masurat) nu ne ajuta deloc.

Desi am auzit de multe ori, si in multe contexte, indemnul „Sa facem PR pentru PR”, nu am auzit si vazut mai mult decat un ecou din ce in ce mai slab. Ar trebui sa facem ceva,sa incepem de undeva si, la fel cum mi-am asumat rolul de a scrie pe acest blog pana pe 13 martie, ma declar dispus sa ma implic in orice proiect isi propune sa faca PR pentru PR, in Romania.

Ionut Oprea

Anunțuri

2 Responses to “Cinci arome de PR”


  1. 1 Mirona Iliescu Martie 7, 2007 la 2:47 pm

    Cred ca putine companii si agentii incurajeaza PR-ul personal. De cand exista profesia, PR-ul bun este considerat invizibil, oamenii in gri si nu oamenii in negru 🙂

    In privinta PR pentru PR, parerile sunt impartite. Iata un articol contra, de Andrei Savu (Premium Communication).

  2. 2 Ionut Oprea Martie 7, 2007 la 2:55 pm

    Sigur, e sau poate fi invizibil in cadrul activitatilor orientate catre publicurile obisnuite ale companiei, insa nu-l opreste nimeni sa fie vizibil in industrie, si asta era un sfat pentru tinerii practicanti care participa de obicei la astfel de evenimente.

    Parcurg, cand am timp, discutia de pe blogul Premium PR si revin pe tema asta.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




Bine ati venit!

Acesta este blogul oficial al Primului Forum de Relatii Publice din Romania. Sunt Ionut Oprea, si voi fi gazda dvs. virtuala in experienta interactiva de PR care va asteapta. Informati-va cu articolele care vor aparea aici in fiecare zi, despre relatii publice in Romania si despre evenimentul PR Forum, si expuneti-va punctul de vedere alaturi de colegii de industrie.

%d blogeri au apreciat asta: