Stiu ca isi fac doar meseria

Cecilia Gheorghe este Media Manager la DC Communication si lucreaza in PR de peste zece ani. Experienta ei in colaborarea cu jurnalistii o indeptateste sa abordeze o pozitie echilibrata care face cinste breslei. Interviul redat integral in continuare ma face sa cred ca exista relatii win-win intre PR si mass media.

1. Care sunt cele mai mari probleme pe care le-ai intampinat in relatia cu jurnalistii? Misiunea mea a fost mereu aceea de a reprezenta punctul de vedere al jurnalistului, unghiul sau de abordare in fata diferitilor clienti si, de asemenea, incercarea de a raspunde jurnalistilor la timp, la obiect, relevant. Problemele nu sunt neaparat legate de jurnalisti ci de mediul in care ne desfasuram activitatea si de timpul scurt. Nu am avut probleme majore cu jurnalistii. Ceea ce nu inseamna ca este usor.

Apoi nu imi place sa generalizez sau, mai exact cred ca generalizarea nu foloseste nimanui. Nu exista „jurnalistii”— ci persoane diferite, cu interese diferite fata de un subiect sau altul, care opereaza in contexte diferite etc. Valabil si invers, cred. Nu cred ca generalizarile de genul „PR-istii fac asa” exprima intreaga realitate. De altfel, chiar la PR Forum mi s-a intamplat sa aud lucruri despre ce fac „PR-istii” pe care nu le recunosc nicidecum ca facand parte din setul nostru uzual de intamplari.

2. Care este pentru tine relatia ideala PR-jurnalist? Cum ar trebui sa decurga primul contact? Cum intretii relatia? Cand e nevoie de o intalnire in persoana si cand e suficient un email/ telefon? Relatia buna se bazeaza pe incredere si respect reciproc. Pentru a o construi, contactele trebuie sa fie oportune si relevante ca informatie. Modul de livrare a informatiilor se poate stabili in acord cu programul de lucru si situatia obiectiva de la caz la caz. In orice caz, respectul fata de timpul jurnalistului si fata de rigorile meseriei sale trebuie sa fie pe primul plan.

3. Ce gafe de jurnalist ai intalnit de cand practici PR? Am intalnit contexte mai putin favorabile – nu gafe. Foarte rar un jurnalist creeaza probleme in mod deliberat. Ceea ce isi doreste in mod curent jurnalistul este informatie la timp, relevanta. Insa contextele pot fi uneori nefavorabile.

4. Preferi sa discuti cu editorii sau cu reporterii? De ce? In ce situatii? Discut la fel si cu editorii si cu reporterii. De cele mai multe ori discut cu reporterii deoarece ei sunt specializati pe domeniul respectiv. La editor ajung atunci cand trebuie sa comunic o informatie pe un domeniu neacoperit de publicatia respectiva, iar el este cel mai in masura sa-mi spuna daca e interesat de subiect sau nu.

5. Ce diferente sunt intre institutiile media mari si cele mici (ex.: de nisa, exclusiv online, locale) la nivel de calitate a rezultatelor? Daca ne referim la rezultate din perspectiva emiterii informatiei si preluarii acesteia – atunci exista diferente de abordare. O publicatie specializata trateaza mai in detaliu si poate mai tehnic fiecare subiect fata de o publicatie generalista.

Daca ne referim la calitatea rezultatelor in functie de impact/ acoperire: diferenta este cea dintre informarea unui public mai mic, dar mai specializat, si informarea unui public mai larg, dar mai putin interesat de detalii. Jurnalistii isi adapteaza interesul in functie de audientele pe care le au iar noi raspundem acestui interes avand in vedere mereu tipul de audienta pentru care ni se cere informatia.

6. Care sunt cele mai mari probleme ale aparitiilor in media generate de comunicatele de presa pe care le trimiti? Dupa parerea mea, repet, nu vorbim de probleme. De exemplu, faptul ca in comunicat exista trei directii importante din care jurnalistul opteaza pentru una sau doua sau niciuna – care poate parea problema – este de fapt normalitate. Jurnalistul hotareste unghiul, ce anume i se pare mai relevant. Daca motivul pentru care un subiect i se pare mai putin interesant este mai putina cunoastere a domeniului, din nou, este o realitate cu care trebuie sa operam. De asemenea, se poate ajusta mesajul. Oricum procesul de construire a relatiei este unul care solicita timp, verificarea increderii, confirmarea de ambele parti. Ca nu este usor, e adevarat, dar am optat pentru aceasta meserie in cunostinta de cauza 🙂

7. O alta intrebare la care simti nevoia sa raspunzi pe tema asta. Citesc cu mare placere un comentariu obiectiv sau un articol bine documentat. Cunosc multi jurnalisti si pot spune ca ii respect pentru ceea ce fac. Ii respect deopotriva si pe cei care imi dau un dead-line de 2 ore pentru un raspuns la cateva intrebari si pe cei care ma suna in week-end pentru a-mi cere o informatie. Stiu ca isi fac doar meseria.

Consemnat de Mirona Iliescu.

Anunțuri

0 Responses to “Stiu ca isi fac doar meseria”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




Bine ati venit!

Acesta este blogul oficial al Primului Forum de Relatii Publice din Romania. Sunt Ionut Oprea, si voi fi gazda dvs. virtuala in experienta interactiva de PR care va asteapta. Informati-va cu articolele care vor aparea aici in fiecare zi, despre relatii publice in Romania si despre evenimentul PR Forum, si expuneti-va punctul de vedere alaturi de colegii de industrie.

%d blogeri au apreciat asta: